Een video rolt natuurlijk niet zomaar uit een camera. Voordat de gefilmde beelden een video genoemd mag worden, moet het eerst langs de montagetafel. De fase na het filmen heet ook wel de post-productiefase. In deze fase worden de videobeelden geknipt en geplakt, de audio bewerkt en de kleuren aangepast of gecorrigeerd.

Kleurcorrectie

Een videocamera filmt toch gewoon in kleur, waarom moet dit gecorrigeerd worden? Klopt, maar videobeelden kunnen soms net wat te geel of te blauw gefilmd zijn. Of soms springen bepaalde kleuren niet genoeg in het oog. Elke ruimte waar een lichtbron is, heeft een bepaalde kleurtemperatuur. Natuurlijk licht, daglicht en maanlicht, heeft een blauwe kleurtoon en kunstlicht (lampen en kaarsen) hebben een gele kleurtoon.

Een camera moet hier op ingesteld worden, zodat de videobeelden ook de juiste kleurweergave hebben. Het komt wel eens voor dat een ruimte belicht is door meerdere lichtbronnen met verschillende kleurtemperaturen. Dan is het lastig om een camera juist in te stellen. Tijdens de montage wordt, met de juiste software (in mijn geval Adobe Premiere Pro en Davinci Resolve), de kleuren aangepast zodat ze niet te geel of te blauw zijn. Dit wordt kleurcorrectie genoemd.

Log kleurprofiel

De meeste camera’s in het wat hogere en duurdere segment kunnen ‘Log’ filmen. Log is een kleurprofiel waarbij de gefilmde beelden weinig saturatie en contrast bevat. De beelden lijken wat grijzig. De kleurinformatie zit nog wel in het videobestand en kan dus nadien, in de post-productiefase, handmatig aangebracht worden. Zie het als een kleurplaat die nog ingekleurd moet worden. De editor heeft met de Log videobeelden veel meer ruimte om aanpassingen aan te brengen in de kleuren zonder dat er kwaliteit verloren gaat. Met Log videobeelden is het eenvoudiger om bepaalde kleuren meer naar voren te laten komen en andere kleuren wat minder gesatureerd te maken. De editor kan de video deels nog zelf inkleuren.

Met Lionatwork film ik met een camera van het merk Blackmagic. Dit merk heeft, naast camera’s en andere filmapparatuur, ook software ontwikkeld. Met deze software kan een video gemonteerd worden, maar ook kan hiermee de kleuren aangepast worden.

De software is zo hoog aangeschreven dat films als Avatar, Jason Bourne, Pirates of the Caribbean en tv-programma’s als The Big Bang Theory, NCIS: Los Angeles en The Walking Dead  hiermee worden bewerkt.
Om het nog wat technischer te maken: de Blackmagic camera filmt standaard met de Apple ProRes codec. Een codec is als het ware een pakketje waarin de video verpakt is en staat voor COmpressie DECompressie. De ProRes codec bevat veel informatie en is bedoeld voor gebruik in postproductie. Bij deze videobeelden is er nog veel ruimte om kleuren aan te passen zonder dat de kwaliteit van de video achteruit gaat.

Color grading

In de grotere producties, zoals hierboven genoemd, wordt vrijwel altijd gebruik gemaakt van videobeelden die geschikt zijn voor nabewerking. In deze videoproducties worden niet alleen de kleuren gecorrigeerd, maar wordt er ook een bepaalde sfeer gecreëerd door de kleurtinten aan te passen. Wanneer kleuren worden aangepast met als doel om een bepaalde sfeer te creëren spreek je van color grading. Kleuren worden bijvoorbeeld bewust geler gemaakt om de film een warmer gevoel te geven. Een veelgebruikte color grading combinatie is ‘teal & orange’ (turquoise en oranje), waarbij de huidtinten oranje worden gemaakt en de omgeving oranje. Deze combinatie is krachtig – en daarom ook populair – omdat het complementaire kleuren zijn. De kleuren staan tegenover elkaar in de kleurencirkel en hebben een groot contrast met elkaar.

Het verschil tussen kleurcorrectie en color grading

Wat is nou precies het verschil tussen kleurcorrectie en color grading? Beide processen hebben te maken met het aanpassen van kleuren. Toch zit er een groot verschil in. Kleurcorrectie is het balanceren van de kleuren en wordt door videoproductie bedrijven eigenlijk altijd toegepast. Door lichtinval van verschillende lichtbronnen of door het gebruik van verschillende camera’s kunnen de kleuren afwijken van de werkelijkheid.

Color grading gaat nog een stapje verder. Voor het professioneel color graden is high-end apparatuur en de juiste software nodig. Color grading is het bewust aanpassen van de kleuren om hiermee een emotie of sfeer over te brengen op de kijker.
Hiermee geeft color grading nog een extra dimensie mee aan de video ten opzichte van alleen het toepassen van kleurcorrectie.

Meer weten over het bewerken van kleuren of andere processen bij het maken van een videoproductie? Neem gerust contact op via [email protected]


  • Post-productie: kleurcorrectie en color-grading
    Een video rolt natuurlijk niet zomaar uit een camera. Voordat de gefilmde beelden een video genoemd mag worden, moet het eerst langs de montagetafel. De fase na het filmen heet […]
  • De video trends voor 2020
    Met 2020 breekt voor ons een nieuw decennium aan. Precies honderd jaar geleden had men te maken met de ‘roaring twenties’. In deze bewogen periode beleefde men vooral veel economische […]
  • De keuze van mijn camera
    Een goede camera voor een filmmaker is als een goed mes voor de slager, de juiste schoenen voor een hardloper, een werkende airco met 38 graden. Het maakt het werk […]
  • De meerwaarde van een animatie
    Uitleganimaties zijn populair en worden alleen maar populairder. Dat blijkt ook uit de verschillende benamingen: (uitleg)animatie, explanimation, uitlegvideo of explainer video. Laat ik het voor het gemak op uitleganimatie houden. […]
  • Video op social media
    Mijn expertise ligt op het gebied van films en animaties maken, maar de ontwikkelingen op gebied van het online gebruik van video dwingt mij om me ook te verdiepen hoe […]